Een elektrische buitenboordmotor. Waarom en welke heb je nodig?

elektrische buitenboordmotor

Een elektrische buitenboordmotor. Misschien heb je er wel een of ben je van plan om er een te kopen. Als dat zo is is dit artikel perfect voor jou! Ik ga het namelijk over elektrisch varen hebben en over een goede buitenboordmotor! Ik zal beginnen over elektrische buitenboordmotoren en dan afsluiten met mijn koopadvies!

Waarom een elektrische buitenboordmotor?

Een elektrische buitenboordmotor is super handig. Ze zijn ligt (zonder accu), niet zo duur en ook nog is duurzaam. Elektrisch varen word steeds populairder. Eerder heb ik al een keer een artikel geschreven over de voordelen van elektrisch varen. Ik denk dat je daar ook wel wat aan kan hebben. Neem als je wil even een kijkje!

Klik hier om: Waarom zou je elektrisch varen? Dit zijn de voordelen! Te bekijken.

Grote en kleine motoren.

Je hebt natuurlijk veel verschillende elektrische motoren. Daarom maak ik voor nu even onderscheid tussen wat kleinere motoren van een paar pk. Zeg maar de instap modellen. En echt de grotere met meerdere pk’s.

Vandaag ga ik het hebben over de wat kleinere instap modellen. Deze zijn geschikt voor kleine en niet zulke zware bootjes. Maar deze zijn ook perfect voor vissers of zeilboten die een motortje willen om de haven in en uit te varen en een motor voor de zekerheid erbij willen hebben.

Ze zijn daar zo handig voor omdat ze stil zijn en dat is perfect voor een vissersboot. Ook heb je niet zo veel snelheid nodig omdat je anders toch geen vis kan vangen.

Een zeilboot kan naar mijn mening maar beter altijd een klein motortje aan boord hebben. Ik gebruik altijd een motor om de haven in en uit te varen. Als ik dan op een rustig plekje ben dan hijs ik de zeilen. Ook is dit handig om snel terug te kunnen varen. Als er wat gebeurt of het gaat onweren.

Een elektrisch motortje kan daar dus super handig voor zijn. Ze zijn klein en licht. Je haalt hem zo achter je boot vandaan en kun je dus overal mee naar toe nemen. Je hebt ook niet altijd stinkende benzine in je boot. Het is ook nog eens goedkoper dan normaal varen. Het is voor zeilboten zeker een aanrader.

Je hebt altijd de echte goedkope en kleine elektrische motoren. Daar ga ik me alleen niet op focussen. Goedkoop is duurkoop. En het is ook wel fijn dat je een beetje vooruit gaat. Je ziet vanuit de buitenkant niet zo veel verschil maar in de motor zelf zit het echte grote verschil. Ik heb het vandaar vandaag over een wat meer premium model.

De barracuda 86!

De Barracuda 86 elektrische buitenboordmotor. Daar ga ik het vandaag verder over hebben.

Dit is een sterke buitenboordmotor en is naar mijn mening echt een goede motor voor deze prijs.

Snelheid

Elektrische buitenboordmotoren staan er meestal bekend om dat ze echt super langzaam gaan. Als je dan een snellere wil kost het ineens honderden euro’s extra.

Deze motor zit er mooi tussen in. Echt heel hard zul je ook niet gaan maar voor een elektrische buitenboordmotor in deze prijsklasse is het denk ik echt een prima motor en zul je er goed vooruit mee komen. Dat ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de boot die je hebt. Een hele zware is dan niet zo handig.

buitenboordmotor elektrisch

De motor

Dat de motor relatief lekker hard kan komt door de 1164 watt motor. Deze motor heeft een duwkracht van 39.4 kilo en dat is veel voor zo een klein motortje.

Door deze kracht kun je ook makkelijk naar voren achteruit en alle kanten op sturen. Daardoor heb je geen gevaarlijke situaties en dat is natuurlijk wel zo belangrijk!

De motor is aangesloten op een mooie schroef met 3 schroefpunten. Dit is fijn want hierdoor kan deze meer water afzetten. Dit is anders dan andere elektrische buitenboordmotoren. Die hebben er meestal maar 2. Dit is zo omdat die niet meer vermogen hebben en het zonder vermogen niet zoveel zin heeft.

Accu

Een goede accu hoort natuurlijk bij een elektrische buitenboordmotor. Deze zit er niet bij inbegrepen en moet daarom los worden gekocht. Ik ga het niet uitgebreid hebben over de accu die je er het beste bij kunt kopen. Ik heb hier namelijk al een keer een artikel over geschreven.

Een juiste accu is echt heel belangrijk bij een motor. Je wilt het natuurlijk wel allemaal veilig hebben. Daarom raad ik niet aan om hele oude accu’s tweedehands te kopen. Deze hebben meestal bijna geen capaciteit meer en zijn soms niet zo veilig meer.

In dit artikel staat alles over accu’s voor op de boot en welke het beste voor jouw situatie is.

Klik hier om het artikel te bekijken: Een accu op de boot. Welke heb je nodig?

schroef

Besturing

Je wilt natuurlijk altijd graag weten hoe je een motor bestuurt en of dit makkelijk gaat bij deze motor. Ik heb dan goed nieuws want deze motor is echt heel makkelijk te besturen. Dat komt door een paar dingen.

Namelijk de start. Een benzine motor moet je altijd aanslingeren en met een ouder model lukt dit niet altijd even goed. Er is nog wel eens iets kapot.

Met een elektrische motor heb je dit probleem gelukkig niet! Je hoeft namelijk alleen even de accu en de motor aan te sluiten en je kunt dan gewoon op de aan knop drukken!

Je hebt 7 verschillende versnellingen. 5 hiervan zijn voor vooruit. De andere 2 zijn voor achteruit. Je kunt je snelheid dus heel makkelijk aanpassen.

Wat ook heel fijn is dat je wel 10 lampjes hebt waarmee je kan zijn hoeveel er nog in je accu zit. Zo kun je altijd op tijd teruggaan en kom je niet met een lege accu te zitten! Dat is natuurlijk niet zo fijn.

Je kunt de accu nog makkelijk in hoogte verstellen. Je kunt hem dus helemaal neerzetten zoals jij fijn vind. Ook dat moet dus wel goed komen.

Barracuda 86.

Dat waren de grootste voordelen van de motor. Nog even een paar kleine dingen die ik er bij wil vertellen.

De motor is maar 9 kilo dat is dus super ligt voor een buitenboordmotor. Je kunt deze dus gemakkelijk verplaatsen. Verder heeft de motor 24 volt aan stroom nodig.

Deze motor is dus echt een topmotor voor deze prijs en is op bol.com te verkrijgen. Ik raad deze aan als je opzoek bent voor een handig motortje die niet zo groot is maar wel genoeg snelheid heeft.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *