Wat zijn de onderhoud kosten van een motorboot?

Onderhoudkosten-motorboot

Een motorboot kopen is natuurlijk super leuk! Maar boten zijn meestal wel duur. En als je er dan eenmaal een hebt gekocht komen er ineens ook nog allemaal andere kosten bij. Er kan natuurlijk wat mis zijn met de motor deze moet dan even worden nagekeken. Maar waar moet je nou allemaal op letten? En hoe duur is dit nou eigenlijk.

De kosten

Hoe duur onderhoud voor je boot is weet je natuurlijk nooit specifiek. Je motor zou natuurlijk kapot kunnen gaan en dan kun je ineens voor onverwachte kosten komen te staan waar je helemaal niet op zit te wachten. Daarom heb ik geen precies getal met hoe duur het is.

Het ligt natuurlijk ook aan de soort boot die je hebt. Heb je een klein rubber bootje is hier meestal minder aan te doen dan een grote houten boot.

Daarom behandel ik hier wat dingen die regelmatig moeten worden nagekeken zodat je het kunt voorkomen. Ook behandel ik het meest voorkomende onderhoud van de spullen die vaak kapot gaan.

kapot

Op een boot is het nou eenmaal zo dat er soms iets kapot gaat. Hier kun je niet om heen. Bijna bij iedereen gaat er wel eens wat kapot. Daarom is het belangrijk om te kijken hoe je nou kunt voorkomen dat er dingen kapot gaan.

Om te beginnen is het belangrijk om goed met je spullen om te gaan. Een voorbeeld hiervan is om op tijd je spullen te vervangen als ze beginnen te verlijten. Anders kunnen er namelijk ook andere dingen kapot gaan. Iets kleins in je boot dat kapot gaat kan voor langere tijd voor meer schade zorgen.

Een voorbeeld hiervan is een lek. Als er water in de boot komt is dat voor langere tijd slecht voor het materiaal. Het verkleurd er komen algen op en hout kan gaan rotten. Zorg er gewoon voor dat je hier geen last van gaat krijgen.

Motor

De kosten van een motor kunnen soms flink oplopen. Ik behandel in het kort wat de veelvoorkomende problemen zijn en hoe veel dit kost.

Het schoonhouden van je motor is handig om een paar redenen. Het ziet er gewoon beter uit. Je moet maar een keer kijken naar een buitenboord motor van een oudere boot. Grote kans dat de hele schroef heel vies is. Dit is op dat moment eigenlijk al te laat. Maak dit daarom elk jaar een keer schoon. Bijvoorbeeld in de winter.

Waar je dit goed mee kan schoonmaken is met azijn. Klik hier om het product en de actuele prijs te bekijken. Hiermee kun je wel een tijdje vooruit.

Daarna moet de oliefilter en brandstoffilter worden vernieuwd of nagekeken. Het is niet nodig om deze elk jaar te vervangen maar het is wel belangrijk om dit een keer in de zoveel tijd te doen. Je hebt verschillende filters verscheeld per boot daarom geen specifieke prijs.

De olie en benzine moeten ook een keer in het jaar vervangen worden. Oude olie of benzine is namelijk niet goed voor je motor. Tank daarom om de zoveel maanden nieuwe benzine in het geval dat je niet zoveel vaart. De olie verschild per soort motor maar dit is meestal iets minder dan 20 euro voor een flesje olie.

Koeling nalopen, de koeling van je motor is met water. Hierdoor blijft je motor koel en blijft deze het goed doen. Je motorboot heeft ook koelvloeistof. Dit is voor de indirecte koeling.

Bekijk of je tank niet lekt. Dit is vooral belangrijk als je een interne tank hebt dan heb je het niet altijd snel door. Bekijk ook even alle slangen en andere plekjes of er geen benzine of iets lekt dit wil je natuurlijk niet hebben.

Sommige boten hebben gashendels en een stuur. Voor de gashendel moet deze worden nagekeken. Het is natuurlijk gevaarlijk als de gashendel onbetrouwbaar is en niet altijd even goed werkt. Dit geldt ook voor de stopknop. Kijk de stopknop goed na. Werkt deze nog goed? Is deze makkelijk in te drukken? Werkt het dodemanskoord? Dit hebben niet alle boten, als je dit hebt moet je dit zeker even checken je kan hier ook boetes voor krijgen als je een open motorboot hebt en er geen draagt.

het stuur kom ik later op terug.

Niet te vergeten zijn natuurlijk alle anodes en de V snaren. Kijk hier goed naar hoe deze horen. Kijk of het nog goed zit en op de juiste plek.

Motor reinigen, maak de kap alles gewoon goed schoon zo blijft het goed netjes. En gaat het gewoon minder snel stuk als alles nog helemaal goed is. Je krijgt het later ook beter verkocht dat is natuurlijk ook een fijn idee. Maak ook de filters zoals het wierfilter goed schoon.

onderhoudskosten-varen

Elektrische varen en elektra aan boord

Bij een elektrische motor is het natuurlijk een ander verhaal. het goede nieuws is dat de onderhoud van een elektrische motor echt minimaal is. Je hoeft er bijna niks aan te doen. Dat is dan ook een groot voordeel aan elektrisch varen.

Kijk even na of de schroef er nog goed uitziet. Maak de motor even schoon en bekijk de kabels/snoeren. Zijn ze niet beschadigd? Kijk ook of de motor niet beschadigd is. Je wilt natuurlijk absoluut geen water in een elektrische motor hebben of bij kapotte kabels.

Verder moet dan de accu nagekeken worden. Heeft deze geen beschadigingen? Een kapotte accu kan namelijk gevaarlijk zijn door het zuur dat er in zit. Er gaan niet vaak dingen fout hier mee maar controleer het toch even.

Accu’s raken in de zoveel jaar afhankelijk hoeveel hij word gebruikt en hoe er mee word omgegaan ook langzaam hun vermogen kwijt. Zo kan je er misschien wel veel langer mee doen in het begin van het jaar dan twee jaar later. Daarom is het eens in de zoveel jaar slim om de accu te vervangen. Misschien kun jij er nog wel lang genoeg mee doen maar dat is aan jou.

Bekijk hier een accu die je voor een boot kan gebruiken. Accu’s voor een boot zijn prijzig maar dit is een goed model voor een boot.

De accu kun je natuurlijk ook voor boten gebruiken met koelkasten etc. aan boord. Dit is dus niet alleen voor de motor maar voor als je Ć¼berhaupt stroom en een accu aan boord hebt.

Kijk ook goed naar al je kabels als je elektra in je boot hebt. Het is verstandig om deze te vervangen als het is beschadigd. Doe ook een check bij alle knopjes. Werkt het nog allemaal? De prijs van kabels en knopjes verschild natuurlijk welke je nodig hebt.

Gas

Sommige boten meestal wat grotere hebben ook gas aan boord. Hierbij is het zaak om goede gasleidingen te hebben. gasslangen moeten ook regelmatig worden vervangen. Er staat hier een houdbaarheidsdatum op de slangen.

Klik hier om een universele gasslang te bekijken met de actuele prijs.

De gastank moet natuurlijk ook goed onderhouden worden kijk even of deze er goed bij staat en deze op een stevige plek staat.

De boot zelf

De boot zelf heeft natuurlijk ook onderhoud nodig. Alleen is dit wat minder ingewikkeld. En dit is vaak makkelijk zelf te controleren. Dit kan natuurlijk wel wat lastiger zijn met het oplossen dit verschild per probleem.

De verf of lak is misschien wel een van het belangrijkst. De verf maakt je boot natuurlijk mooi maar het is ook bescherming voor het materiaal. Een stalen boot gaat anders bijvoorbeeld roesten en dat wil je niet. Dit is namelijk heel veel werk om op te lossen. Je moet het dan allemaal wegschuren en opnieuw lakken of verven.

Regel dit ook zo snel mogelijk. Als je lak of verf is beschadigd kan het vocht zich onder de verf verspreiden en dan heb je zonder dat je het zelf door hebt een stuk groter probleem. De prijs van dit onderhoud kan heel erg verschillen. Als je maar een klein stukje verft is dit natuurlijk veel goedkoper als een groot stuk.

Als je een stuurtje in je boot hebt kijk dan of de kabels hiervoor nog goed lopen. Je wilt natuurlijk lekker kunnen sturen zonder problemen of dingen die lastig gaan.

Hou je boot ook gewoon goed schoon. Hierdoor blijft je verf en materiaal mooier en zal het ook minder snel beschadigen of verslijten. Het ziet er natuurlijk ook gewoon goed uit. Je hebt hier speciale schoonmaak spullen voor. Ik heb al een keer een bericht geschreven over hoe je je boot kan schoonmaken klik hier om die te bekijken.

onderhoudskosten motorboot

Spullen aan boord

In de boot heb je natuurlijk van alles nodig en heb je van alles liggen. Het belangrijkste en duurste zal de boot zelf blijven vandaar dat ik ook niet zo erg op dit onderwerp in ga. Wat ik zelf fijn vind is om een klein doosje aan boord te hebben met wat kleine kettinkjes touwtjes en bijvoorbeeld een karabijnhaak. Hierdoor kan ik altijd snel even wat oplossen.

Dit bij elkaar kost niet meer dan een tientje dit zijn dus niet echte onderhoud ’s kosten om rekening mee te houden. Controleer gewoon even of je alles nog compleet hebt en of het goed werkt.

Ik heb een keer een stukje geschreven over wat je allemaal moet meenemen voor een dagje varen klik hier om dat te bekijken.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *