Het onderhoud van een polyester boot. Zo kun je het zelf!

De winter komt er weer aan en dat betekent maar een ding: Onderhoud! Dit is natuurlijk niet het leukste klusje van een boot maar wel de belangrijkste! Daarom ga ik het in dit artikel hebben over de onderhoud van polyester boten. Wat je er van moet weten. Wat je moet controleren. Maar het belangrijkste wat en hoe je het moet doen.

Ik ga het niet heel uitgebreid hebben over motoronderhoud. Daar zal ik later een artikel over schrijven. Voor nu ga ik het hebben over hoe je je polyester boot nou mooi houd en zelf kunt onderhouden. Dit is namelijk wel zo fijn en stukken goedkoper!

Polyester boot schoonmaken.

Om te beginnen met het onderhoud is het belangrijk dat de hele boot is schoongemaakt. Ik begin hier eigenlijk altijd mee omdat je dan het beste kan zien wat er met de boot moet gebeuren. Je kunt de kwaliteit van de verf bekijken maar ook of er ergens eventuele schade is. Je boot ziet er sowieso meteen beter uit en dat is altijd fijn!

Het is altijd belangrijk dat je polyester boot goed word schoongemaakt. Dit is alleen niet altijd even makkelijk en daarom is het slim om hierbij een schoonmaakmiddel te gebruiken.

Als je al weet dat je je boot opnieuw moet gaan verven omdat de oude verf niet goed is of je hebt schade zou je dit met een hoge drukspuit kunnen doen. Dit moet je normaal nooit doen omdat het de verf kan beschadigen als het ook maar een klein beetje los zit. Je hele verf haal je er dan van af. Maar dit kan dus ook juist handig zijn en minder werk kosten. Je kunt er dan wel voor kiezen. Doe dit wel op een geschikte plek want overal komen er dan stukjes verf te liggen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als je de boot gewoon goed wil schoonmaken en wil beschermen moet je dit dus met een schoonmaakmiddel doen. Wij gebruiken hier altijd een boot shampoo voor. In de boot shampoo die wij gebruiken zit gelijk een mooie wax in deze beschermt dus gelijk de lak voor de volgende keer. Je maakt de boot dus schoon en je beschermt hem gelijk beter. Naar mijn mening ideaal.

Het voordeel van dit schoonmaakmiddel is dus dat hij gelijk de boot beschermt. Een ander voordeel is dat het door iedereen te gebruiken is en niet een of anders super gevaarlijk en chemisch middel is. Je doet gewoon een beetje in een emmer water en gaat het dan met een borstel of spons schoonmaken. Gebruik nooit een schuurspons want hier maak je krasjes mee! Nog een fijne functie van dit middel is dat het er ook voor zorgt dat je ook je stootkussens etc. kan schoonmaken. Je kunt dus meerdere materialen er mee schoonmaken en beschermen.

Het schoonmaakmiddel heeft alleen een nadeel en dat is dat het relatief duur is. Het is namelijk 500 ml voor (op dit moment) bijna 20 euro. Maar voor een liter betaal je maar 25 euro. Kijk dus even of je het vaker wil gebruiken en of je misschien meer nodig hebt omdat je een grotere boot hebt. Anders zou ik namelijk de grote kopen.

Je kunt het schoonmaakmiddel op bol.com kopen. De producten staan hieronder weergeven.

Wat moet er gebeuren?

Als de boot goed is schoongemaakt kun je dus goed zien wat er moet gebeuren aan de boot. Kijk dan dus even of er beschadigingen zijn. Als er beschadigingen zijn dan moet het worden gerepareerd en dan ook opnieuw worden geverfd.

Kijk ook of je verf nog helemaal goed is. Kijk of het niet loslaat en of er geen vocht onder zit. Vergeet hierbij zeker niet om heel goed naar de onderkant van de boot te kijken. Als het goed is heb je een goede antifouling er op zitten zodat de onderkant van je boot ook mooi blijft. Heb je dit niet of is deze niet meer goed? Dan word het tijd om dit aan te brengen!

Nu heb je dus gekeken wat er met de buitenkant van de boot moet gebeuren. Ga hier ook mee aan de slag. Verder in dit artikel zal ik nog even vertellen hoe je je verf kiest en hoe je je boot moet repareren.

Daarna is het belangrijk dat de binnenkant van je boot helemaal heel is en klopt. Denk er ook aan of je alles aan boord hebt. Van zwemvesten tot de juiste verlichting om in het donker te mogen varen.

Ook is het belangrijk dat je je motor laat nakijken of het zelf doet. Ik ga het alleen hier niet hebben over je motor maar echt over het onderhoud van de boot zelf.

Controleer dus of je verf goed is en of je alles in de boot nog hebt en of alles werkt.

Misschien wil je ook nog extra dingen aan je boot toevoegen zoals een fokroller als je een zeilboot hebt. Ik heb hier al een artikel over geschreven. Klik hier om die te bekijken.

Zelf je polyester repareren.

Je hebt dus nu je boot schoongemaakt en je komt er misschien achter dat je polyester is beschadigd. Polyester is zelf niet waterdicht en daarom wil je dit zo snel mogelijk repareren. Het mooie van polyester is dat het relatief weinig werk is en dat iedereen het kan. Sinds kind ben ik al met polyester bootjes aan het repareren dus geloof me jij kunt dit ook!

Eigenlijk heb je maar een paar dingen nodig. Ik ga er nu van uit dat je een kleine beschadiging hebt zoals een klein scheurtje of gaatje. Dit gaan we lekker simpel houden en repareren met polyester vezel plamuur.

Om te beginnen moet het worden opgeschuurd. Schuur de beschadiging helemaal goed op en alles daar om heen. Als het is gaan rotten of niet meer goed is moet je een stukje uitslijpen en toch nieuw polyester leggen. Hier kom ik zo op terug.

Nadat je het helemaal hebt opgeschuurd is het tijd om het goed te ontvetten. Dit doen we met aceton. Dit word ook wel voor nagels gebruikt maar nu gebruiken we het om het vuil en alles weg te halen. Zorg ervoor dat je een dampenmasker en handschoenen hebt bij het ontvetten. Dit is namelijk heel giftig en daarom moet je hier goede bescherming voor hebben.

Vervolgens is het tijd om met de plamuur de gaten op te vullen. Hiermee word het weer stevig en redelijk waterdicht. De verf die er uiteindelijk opkomt zorgt dan weer dat het 100% waterdicht word dus maak je hier geen zorgen over.

Ook bij de plamuur is het belangrijk dat je handschoenen aan hebt. Dit wil je namelijk niet aan je handen hebben. Verder is het belangrijk dat er goed word gemengd. Je moet redelijk snel te werk gaan anders word het al te hard. Als je per ongelijk te veel verharder toevoegt is het dus ook sneller hard. Daarom moet je goed mengen en vlot te werk gaan. De plamuur waar ik hieronder naar link gebruik ik zelf altijd en vind ik super.

Als je een grotere beschadiging hebt is het nodig om nieuw polyester te gaan leggen. Dit is wel wat meer werk maar zeker geen probleem!

Voor het repareren van grotere beschadigingen gebruik ik altijd een reparatie kitje.

Ik repareer dus met plamuur de kleine schadegingen, (dit is vezelplamuur en zitten dus polyestervezels in waardoor het sterker word) met het setje repareer ik de grotere beschadigingen.

onderhoud polyester boot

Om het wat makkelijker te maken heb ik een super goed filmpje van polyestershoppen toegevoegd. Dit is dus niet mijn eigen filmpje dus daarvoor credits naar hun šŸ˜‰. Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik denk dat het met de producten van hierboven en het filmpje zeker moet lukken!

Je boot verven.

Je hebt als het goed is dus nu een boot die dus gerepareerd is of alleen nieuwe verf nodig is. Als je nog helemaal goede verf hebt kun je dit stuk overslaan. Als je je boot hebt gerepareerd is het tijd om dat eerst op te schuren, Als het dan weer helemaal glad is en gelijk is met de rest van het polyester van de boot kunnen we verder naar de volgende stap.

Voor het verven van de boot moeten we als eerst zorgen dat de hele boot goed is opgestuurd. Gebruik hier een grof schuurpapiertje voor en een schuurmachine. Neem hier echt even goed de tijd voor anders blijft de nieuwe verf niet goed zitten. Draag een mondkampje bij het schuren. Anders adem je namelijk fijnstof in en dat is schadelijk.

Ga vervolgens de boot weer ontvetten met aceton. Doe dit ook weer met een dampmasker en handschoenen. Dit blijft ook belangrijk bij her verven gebruik dit daarom ook!

Daarna is het tijd voor de primer laag. De primer is heel belangrijk en kan je niet zo maar overslaan! Deze zorgt dat de boot en de echte verf/lak goed hechten. Deze primer die ik hieronder link is wit. Dit is prima voor alle verven omdat je toch nog een laklaag toevoegt met kleur. Voor de primer is wit daarom prima. Als je een hele donkere kleur wilt gaan verven kies dan voor de grijze primer. Ik denk dat je de 2 liter variant nodig hebt omdat 750ml best weinig is. Kijk even of je denkt uit te komen anders kun je alsnog voor die van 750ml gaan.

Als je dan de primer op de boot hebt zitten en het is droog moet het weer licht worden opgeschuurd. Gewoon met de hand en echt niet te zwaar. Gebruik hiervoor een iets minder grof schuurpapiertje. Anders is de primer voor niks geweest. Ga er dus gewoon alleen een beetje overheen. Je krijgt dan kleine krasjes waardoor de echte lak beter blijft zitten. Dit klink misschien raar maar wel nodig!

Voor de onderkant van de boot heb je antifouling nodig. Dit is een speciale verf die er voor zorgt dat de onder kant mooi blijft. Daardoor komen er minder schelpen op en groene aanslag. Ik link hieronder naar een hele goede antifouling. Je moet dus een waterlijn aftekenen op je boot met tape. Dan verf je de onderkant van de boot met antifouling (ik raad zwart aan dit is het mooist vind ik) en de rest van de boot, de zijkanten etc. verf je gewoon in een kleur die je zelf mooi vind!

Hieronder link ik naar een geschikte antifouling. Het is alleen niet echt handig om alle verschillend kleuren lak hieronder te zetten. Daarom moet je die zelf nog even opzoeken. De aceton heb ik al eerder gelinkt dus die staat er niet bij.

Samenvatting:

Je weet dus nu hoe je het onderhoud van je polyester boot zelf kunt doen. Om de boot schoon te maken gebruiken we dus een mooi schoon maak middel met inbegrepen wax voor bescherming van de boot.

verder gebruiken we dus een polyester reparatie setje en vezelplamuur om beschadigingen te repareren. Om te verven hebben we dus antifouling, primer en een mooie bootlak nodig.

Dit zijn de belangrijkste dingen als het om de reparatie van je boot gaat.

Eerder heb ik nog een artikel over een accu voor op de boot en je boot zomerklaar maken (klik hier voor motorboot en hier voor zeilboot) geschreven. Hier staan ook nog wat mooie onderhoud tips tussen die jij misschien ook wel kunt gebruiken. Kijk er daarom even naar als je het wat lijkt.

3 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *