Waarom zou je elektrisch varen? Dit zijn de voordelen!

elektrisch varen

Elektrisch varen. Grote kans dat je er al een keer van hebt gehoord. Het varen op een elektrische motor. Wat zijn de voordelen? Hoe werkt het? is het goedkoper? Dat zijn allemaal verschillende vragen waar ik in dit bericht alles over ga vertellen. Het kan namelijk super handig zijn!

Het gebeurt steeds vaker. Mensen stappen over naar een elektrische motor. Maar waarom doen ze dat nou? We beginnen gelijk met een groot voordeel en dat is dat het stukken stiller is! Het maakt niet echt geluid!

Geluid

Dat is natuurlijk heerlijk wanneer je een lekker rustig dagje ontspannen probeert te varen. Je zit natuurlijk niet te wachten op het geluid van een luide benzine motor die constant door staat te pruttelen. Door een stille motor kun je je dus nog beter ontspannen en lekker genieten van de omgeving.

Bovendien zit je ook niet in een stinkende motor lucht. Tenminste de meeste mensen houden er niet zo van. Sommige vinden ook dat het er bij hoort en houden er juist van.

Geluid is dus altijd een belangrijk punt als het gaat om overstappen naar elektrisch varen.

elektrisch varen

Duurzaamheid en de prijs.

Veel mensen willen wat duurzamer gaan leven door de opwarming van de aarde en plastic soep. Zo zijn er nog wel honderden redenen waarom het belangrijk is om duurzamer te worden. Stroom word ook steeds populairder en dat zal de komende jaren ook alleen nog maar toenemen.

Je hebt er dus geen benzine voor nodig en alleen stroom. Stroom kan tegenwoordig natuurlijk ook groen worden opgewekt en dat is een groot voordeel. Zo worden er dus geen fossiele brandstoffen meer gebruikt.

De prijs van stroom is ook steeds verder aan het dalen. Zo gaat de prijs van benzine omhoog en die van stroom omlaag. Ook zodat er meer mensen over gaan op stroom en er minder benzine word gebruikt. De komende jaren zal stroom nog wel populairder en goedkoper worden. Daarom denk ik dat het zeker een goede investering is.

De brandstof is daarom dus een stuk duurzamer en goedkoper.

De motor zelf is vaak wel wat duurder. Vaak hebben ze wat minder vermogen en zijn ze dus wat duurder. Zo zijn motoren met wat meer vermogen vaak best duur. Het is namelijk ook wat nieuwere techniek en het kost wat meer om te maken.

Een motor zelf is dus duurder. Welke kosten er ook nog is bijkomen is de accu. Accu’s kosten ook best veel. Niet zoveel als een motor maar ik zou er zeker ook rekening mee houden. De accu’s zijn ook best zwaar het is daarom niet zo handig om de accu elke keer te verplaatsen en bijvoorbeeld achterop de fiets mee te nemen, denk hier ook even over na.

Kijk dus even goed hoe groot je accu moet zijn. Als je een motor hebt die meer pk heeft heb je waarschijnlijk ook een grotere accu nodig of meerdere. Bij een grotere boot, een zeiljacht bijvoorbeeld heb je dus echt wel een goed systeem nodig.

Accu’s verslijten ook een beetje na een paar jaar zo word de capaciteit minder.

De motoren en accu’s kunnen natuurlijk helemaal niet tegen water. Mocht je daarom een klein bootje hebben zorg dan dat je een goede plek voor de accu hebt en het dus niet door een paar spetters al nat kan worden.

Elektrisch varen zal daarom in het begin wat duurder zijn maar in gebruik weer goedkoper.

Onderhoud

Een elektrische motor heeft stukken minder onderhoud dan een normale motor. Tenminste hoe ver je het onderhoud kan noemen bij een elektrische motor. Je hoeft namelijk als het goed is niks te doen. Je kunt hem in de winter er zo afhalen (in het geval van een buitenboordmotor) en als de zomer weer begint hang je hem er weer aan.

Het enige wat handig is om te doen om hem elke jaar even schoon te maken. Zo blijft hij er beter uit zien en dat is natuurlijk gewoon fijn. Al denk je maakt het mij nou uit dat het een beetje vies is. Als je het gewoon netjes houd kun je hem als je het niet meer gebruikt ook weer voor een goede prijs verkopen. Zo is het lekker waardevast mocht je elektrisch varen toch niks vinden.

elektrisch varen

Hoe werkt een elektrische motor nou.

Een elektrische motor werkt eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld.

Je hebt gewoon de schroef zoals je die ook kent bij een benzine motor. De schroef die word gewoon aangedreven door een elektromotor. De elektromotor kan dan harder en zachter worden gezet door het handvat die gewoon op het roer zit (bij een normale buitenboord motor dan). De stroom komt gewoon van een accu. De accu is meestal gewoon extern. Er zijn wel modellen waar de accu intern is.

Hoe de elektromotor werkt dat leg ik niet uit. Dit laat ik over aan een natuurkundige mocht je hier geïnteresseerd in zijn. Ik denk namelijk niet dat dat zo erg van belang is in dit bericht. Het gaat tenslotte over de voordelen van elektrisch varen en niet hoe de motor in elkaar zit.

Accu

Toch nog even een apart kopje over de accu. Ik heb ook al wat over de accu vertelt in het kopje duurzaamheid en prijs maar hier vertel ik nog wat extra dingen. Want de accu is natuurlijk heel belangrijk bij elektrisch varen.

Een accu kan soms wel wat ingewikkelder zijn dan gewoon een tank met benzine. Zo moet je met allemaal dingen rekening houden als het gaat om het gebruik van de accu.

Om te beginnen het vervoeren. Die dingen zijn loodzwaar op de fiets meenemen is daarom geen fijne klus. Wat ook nog zo is is dat sommige accu’s met lood zuur zijn. Vaak mag je deze alleen maar rechtop vervoeren en is dit niet de bedoeling te vaak mee heen en weer te sjouwen.

Dit verschild per accu. Verdiep je hier dus even in welke goed bij jou motor past en welke voor jou situatie handig is. Een lig plek met stroom is daarom ook ideaal omdat je de accu niet uit de boot hoeft te halen. (zorg er wel voor dat deze niet gestolen kan worden)

Voor het opladen is het belangrijk dat dit met een speciale lader gebeurt. Anders is het slecht voor je accu en kan deze kapot gaan. Zo verliest hij bijvoorbeeld sneller capaciteit.

Een groot nadeel van de accu.

Een groot nadeel van de accu vind ik zelf dat als die leeg is is die ook echt leeg. Dit klinkt misschien een beetje stom maar als je benzine van de boot op is dan gooi je gewoon je tank weer vol en je vaart verder. Een accu moet eerst soms wel uren opladen voordat deze het weer doet.

Stel je bent midden op het water en je accu is plotseling leeg lig je dan. Daar heeft natuurlijk niemand zin in zorg er daarom altijd voor dat je goed oplet hoe vol je accu nog zit. Hierom ben ik zelf niet altijd fan van elektrisch varen. Wat bijvoorbeeld wel erg slim is om te doen is om ervoor te zorgen dat je een wat kleinere reserve accu hebt. Zo kun je je rondje altijd afmaken en kom je niet voor verassingen te staan.

elektrisch varen

Conclusie

Elektrisch varen is super fijn maar denk er wel goed over na. Het heeft namelijk ook veel nadelen en je moet op meer dingen letten. Vooral de accu is wat meer gedoe. Voor de rest zie ik vooral voordelen. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer met olie of benzine rekening te houden.

Zelf denk ik dat elektrisch varen de toekomst is en je dit ook veel meer gaat zien. Voor zeilboten is dit denk ook super handig. Zeilboten hebben namelijk vaak een hulpmotor om even ergens heen te kunnen varen en makkelijk de haven in en uit te gaan en bijvoorbeeld bruggen door.

Omdat er dan wat minder met een motor word gevaren is elektrisch super handig je hebt namelijk aan een normale accu waarschijnlijk voldoende. Het is een stuk minder onderhoud zo hoef je in de winter niet nog naar je motor te kijken als je deze toch niet super veel gebruikt.

Er zijn natuurlijk nog veel meer voordelen zoals ik die in het begin van de tekst heb beschreven maar met alle voordelen en nadelen denk ik dat elektrisch varen super handig is. Het ligt er natuurlijk ook aan waarvoor je de motor nodig hebt. Het verschild daarom per persoon of het handig is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad, veel vaarplezier!

Wil je nou meer weten over varen? Klik hieronder op de knop om naar de blogpagina te gaan!

2 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *