Dit zijn de belangrijkste voorrangsregels voor het varen!

voorrangregels varen

Voorrangsregels tijdens het varen zijn natuurlijk super belangrijk. Maar wat zijn die voorrangsregels eigenlijk? Ik zie het zelf steeds vaker gebeuren. Mensen die de voorrangregels niet kennen. Dat komt natuurlijk ook omdat er in het afgelopen jaar meer mensen met een boot op het water zijn gekomen. En dat is natuurlijk super leuk!

Er gebeuren dus regelmatig kleine aanvaringen op het water omdat mensen de regels gewoon niet kennen. Dit is natuurlijk niet goed! Daarom hier de belangrijkste voorrangsregels tijdens het varen.

De regels gelden voor zeilboten en motorboten. Er zijn dus wel een paar die niet belangrijk voor de motorboot zijn.

Goed zeemanschap

Goed zeemanschap is een onofficiƫle regel. Dit houd eigenlijk in dat je gewoon veilig vaart. een voorbeeld hiervan is dat je toch een klein beetje uitwijkt voor een boot als deze boot voorrang heeft. Het betekent dus met alle tijden een aanvaring voorkomen.

Wijk dus altijd een beetje uit. Als je dit beide doet dan ben je een stuk minder ver van je koers af. Je kunt meer doen dan alleen uitwijken. Mensen moeten je natuurlijk wel voorranggeven als je voor anker ligt. Ga daarom nooit midden op het water waar veel boten varen liggen. Ga gewoon ergens op het water liggen waar het was rustiger is zo hebben boten geen last van je.

Zeemanschap is dus dat je alles doet om een aanvaring te voorkomen.

Stuurboord wal

Stuurboord wal is de rechter wal. De regel is dat als je aan stuurboord wal vaart je voorrang hebt. Dus als je aan de rechterkant van het water vaart aan de rand en er komt een boot aan heb jij voorrang.

Dit is zo omdat stel je vaart rechts en er komt iemand je tegenmoet varen. Naar welke kant kun je dan uitwijken? Naar stuurboord (rechts) niet want daar zit de kant. Als de boot dan via bakboord (links) komt kun je dus geen kant op. Daarom als je aan de stuurboord wal vaart heb je voorrang.

voorrangregels varen

Klein wijkt voor groot

Dit betekent eigenlijk gewoon dat een klein schip uitwijkt voor een groot schip. Een schip dat groter dan 20 meter. Alles dat minder groot is dan 20 meter is dan een klein schip.

Deze regel is zo omdat het voor kleine schepen een stuk makkelijker is om uit te wijken. Een groot schip moet veel verder draaien en het duurt veel langer daarom moeten kleine schepen wijken voor grote schepen.

Motor wijkt voor spier wijkt voor zeil

Dat is een klein ezelsbruggetje voor deze regel. De regel is namelijk soms een beetje moeilijk te onthouden maar eigenlijk is deze best simpel. Namelijk:

Een motorboot wijkt uit voor spier bijvoorbeeld een roeiboot. Een motorboot moet ook voorrang verlenen aan een zeilboot.

Een roeiboot (spier) moet alleen uitwijken voor zeilboten (en natuurlijk andere roeiboten).

Een zeilboot heeft het al helemaal makkelijk die hoeft alleen maar uit te wijken als er een andere zeilboot aankomt (dit verschilt per situatie wie er dan voorrang heeft.

Dit is alleen niet het geval bij grote schepen. Stel er komt een groot motorschip aan moet de zeilboot alsnog wijken. De regel motor wijkt voort spier wijkt voor zeil is trouwens omdat een motorboot heel makkelijk zijn koers kan veranderen. Deze kan zelfs zo achteruit. Een roeiboot bijvoorbeeld moet daar alweer wat meer moeite voor doen. Een zeilboot kan niet zo makkelijk zijn koers veranderen omdat deze zijn koers op de windstanden uitkiest. Een zeilboot kan namelijk niet tegen de wind in varen.

Zeilen over bakboord (alleen voor zeilboot)

De regel zeilen over bakboord is alleen maar voor zeilboten. Deze regel is dus voor zeilboten onder elkaar. Deze is best simpel. Als je aan bakboord zeilt. Dus je zeil zit aan de bakboord kant van je boot heb je voorrang.

Maar dit is natuurlijk niet zo voor een groter schip. Die heeft namelijk nog wel voorrang op een kleine zeilboot, ook al heeft deze zijn zeilen over bakboord.

voorrangregels varen

Scherper varen (alleen voor zeilboot)

Maar wat nou als je je zeil aan dezelfde kant hebt. Wie heeft er dan voorrang? In dat geval heeft de persoon die het scherpst aan de wind vaart voorrang.

Dit is zo omdat als je bijvoorbeeld halve wind vaart je nog kan afvallen en oploeven. Als je aan de wind vaart moet je of een hele overstag maken of afvallen. Een overstag is voor een beetje uitwijken onhandig vandaar dat die boot dan voorrang heeft. De boot zou natuurlijk wel kunnen afvallen maar soms is dat wat onhandig voor als het beter is om op te loeven.

Oploper wijkt

Als een boot aan het varen is kan het soms zo zijn dat er een andere boot die sneller vaart via achteren je wil inhalen. Maar wie moet er dan aan de kant? Moet jij hem ruimte geven zodat hij je kan inhalen? Of moet hij het zelf maar bedenken hoe hij dit doet?

In dit geval is het zo dat de boot die je inhaalt uit moet wijken. Maar jij moet ook een klein beetje aan de kant. Dit is natuurlijk een beetje goed zeemanschap en is eigenlijk als je het kan doen altijd goed om te doen. Zo hebben jullie niet zo een last van elkaar en ontstaat er nooit een moeilijke situatie. Deze regel geld voor zeilboten.

Afsluiting

Er zijn natuurlijk erg veel voorrangregels maar de meeste heb je niet zo vaak nodig bijvoorbeeld bij engtes. Voor nu heb ik ook wat basis regels uit gelegd. Met deze regels los je het meestal wel op op het water.

En onthoud goed! Goed zeemanschap is eigenlijk de belangrijkste. Wijk gewoon ook een klein beetje uit als je kan. Zo heb je beiden geen moeilijke situatie. Je wilt natuurlijk niemand tot last zijn want iedereen is (waarschijnlijk) aan het varen voor zijn lol en zijn blij. Dit is anders dan met de auto daar heb je regelmatig verkeersruzies. Op het water is dit minder het geval.

Meer weten over varen? Klik hieronder op de knop om naar de blog pagina te gaan!

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *