Een anker nodig? Zo vind jij een geschikte voor jouw boot!

Een anker voor je boot is natuurlijk onmisbaar. Alleen het zoeken van een anker is nog best wel lastig. Op de vraag: Welk anker heb ik nodig? Gaan we dus vandaag antwoord op geven. Een anker moet namelijk wel de juiste vorm en gewicht hebben. Anders dobber je bootje alsnog zo weg. En dat is niet de bedoeling.

Daarom vertel ik vandaag waar aan een goed anker moet voldoen en hoe zwaar en groot je anker moet zijn voor jou boot. Met deze tips kom je er zo uit. Verder moet je ook een goede ankerlijn hebben en de juiste knopen gebruiken. Dat vertel ik er allemaal bij zodat jij deze zomer lekker gerust het water op kan!

Waarom een anker?

Ik ga beginnen met de vraag: Waarom heb je een anker nodig en waarom is deze zo belangrijk? Dat kan ik eigenlijk vrij kort uitleggen. Het is natuurlijk fijn om af een toe een anker te kunnen uitgooien en daar even te relaxen. Als het een warme dag is om bijvoorbeeld even lekker te gaan zwemmen.

Maar dat spreekt natuurlijk voor zich. Een anker gebruik ik zelf ook voor hele andere dingen. Bijvoorbeeld het hijsen van de zeilen. Ik vaar wel eens alleen. Dan gooi ik vaak een anker uit en kan ik op mijn gemak zeilen zonder stres dat ik zomaar weg dobber.

Je kunt het ook gebruiken om je boot recht te leggen. Stel de punt van je boot ligt aan de kant vast dan gaatde achterkant van je boot alsnog alle kanten op. Soms is er ergens geen ruimte voor bijvoorbeeld bij een steiger. Als je dan aan de achterkant een anker uitgooit blijft je boot netjes rechtliggen.

Wat voor anker heb je nodig?

De vorm van een anker is altijd erg belangrijk. Het gewicht speelt natuurlijk een rol maar een anker dat goed in de grond blijft steken is vind ik veel handiger. Dan heb je namelijk niet zo een hele zware nodig en dat is gewoon veel handiger. Je weet dus zo meteen vast welke vorm je voor je boot kunt gebruiken. Je hebt dus vast een gedeeltelijk antwoord op de vraag: welk anker heb ik nodig?

Verschillende ankers.

Ik ga beginnen met het meest simpele anker. Een paraplu anker. dit anker is geschikt voor kleine en lichte bootjes. Zo een anker kun je uitklappen en dat maakt ze zo handig. Je hebt niet zo een groot lomp ding in je boot liggen. Ik neem deze vaak mee op de kleine zeilboot en dat werkt voor mij perfect.

Een parapluanker heb ik eigenlijk altijd aan boord. Als er ergens geen aanleg ring, kikker of bolder is steek ik dit anker in de grond en kan ik mijn boot tijdelijk vast leggen. (Met golven etc. moet je dit natuurlijk niet doen alleen met rustig weer)

Ook dit anker heb je in verschillende gewichten. Over het algemeen zijn deze ankers niet zo heel zwaar en zijn dus eigenlijk niet voor grote of zware schepen geschikt.

Een anker dat erg op een parapluanker lijkt is een dreganker. Deze is alleen niet inklapbaar. Een parapluanker is dus eigenlijk gewoon een dreganker maar dan inklapbaar.

Een slotanker is ook een erg bekend anker. deze word niet zo super veel meer gebruikt eigenlijk alleen bij groten schepen. Dit is een erg bekend anker uit tekenfilms en cartoons. Een anker word daar meestal zo afgebeeld.

Een katanker is ook een handig eigenlijk lijkt het een beetje op een slotanker. Deze heeft eigenlijk maar een houdvlak. Normaal heb je aan 2 kanten van het slotanker een houdvlak bij een katanker zit dit maar aan een kant die de grond ingaat. Heeft een beetje hetzelfde idee alleen houd deze soms minder snel.

Het voordeel van deze is eigenlijk dat deze wat minder groot is. Omdat deze dus kleiner is kan het wel zo zijn dat deze niet zwaar genoeg is en dat je dus een zwaardere zou moeten kiezen.

Verder is er nog een Danforthanker, dit anker is naar mijn menig voor niet zo hele groten schepen een goed anker. Deze heeft namelijk een goed houdvlak. Dit anker houd snel en als deze houd zal deze niet zo snel nog verschuiven. De vorm is wel een beetje lomp in de boot. Je legt hem niet even in een klein vakje.

Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je gewoon zoals veel boten een luik of vak voor een anker hebt. Het anker is namelijk niet zo heel groot.

Een erg populair anker is een poolanker. Deze houd zich ook vrij makkelijk in de bodem en is geschikt voor vele boten. Alleen echt grote schepen gebruiken vaak andere ankers.

Ook heb je nog een klipanker deze lijkt een beetje op het poolanker alleen heeft deze niet zulke scherpen punten en houd daarom iets minder in de grond.

Als laatst heb ik nog een ploeganker. Ik ben zelf niet zo bekend met dit anker. Het is eigenlijk gewoon een anker met een groot houdvlak. Als deze eenmaal goed in de grond zit gaat deze ook niet zo snel los dat is een voordeel.

Hoe zwaar moet het anker zijn?

De vorm van je anker kiezen is een ding. Vervolgens moet je ook nog is het juiste gewicht bepalen. Dit verschild natuurlijk ook per anker omdat sommige een beter houdvlak hebben dan andere.

Ik ga gewoon een kleine rij met het gewicht per lengte boot weergeven zodat je het makkelijk kan overzien.

Kleine boten onder 5 meter3kg
Een boot tot 6,50 meter8kg
Een boot tot 7,50 meter 10kg
Een boot tot 9 meter 12kg
Een boot tot 10,50 meter 14kg
Een boot tot 12,50 meter 16kg
Een boot tot 16 meter 20kg
Een boot tot 18 meter 24kg
Een boot tot 20 meter 34kg
Een boot tot 25 meter40kg
Een boot groter dan 25m60kg

Er zijn echter wel een paar uitzonderingen. Zoals ik al zij is de vorm van het anker ook erg belangrijk. Dit is daarom gewoon een schatting. Je kunt hier gewoon uitkiezen want het zal waarschijnlijk wel goed zijn. Anders word het namelijk wel heel ingewikkeld.

Als je een goed anker kiest die ik eerder heb behandeld en dan het juiste geschatte gewicht dan moet het eigenlijk wel goed komen. Stel je hebt een hele zware boot en je zit met de lengte van de boot op het randje kun je een maatje groter nemen. Maar ik denk dat je hier wel uitkomt.

Op zee

Een andere uitzondering is als je op zee gaat varen. Op zee heb je namelijk met stroming golven en verschillende dieptes en grondsoorten te maken. Hier word het dus nog een stukje moeilijker.

Je hebt namelijk door de golven en ruige water een groter en zwaarder anker nodig. Het anker zal anders waarschijnlijk je niet helemaal goed op je plek houden en dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Als je op zee vaart neem je anker een maatje groter en zwaarder. Dit zal dan alleen maar beter zijn.

Welk anker moet je dan kopen:

Ik zal even zo overzichtelijk mogelijk de beste en voordeligste ankers laten zien. Je hebt natuurlijk allemaal verschillende maten en als ik ze allemaal apart en door elkaar ga behandelen is het natuurlijk niet meer overzichtelijk.

De links zijn overigens van bol.com. Een vertrouwbare webshop, je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je op slechte webshops terechtkomt.

Ik heb niet zo veel verschillende ankers gelinkt. Het parapluanker en het poolanker. Dit vind ik zelf de belangrijkste en zijn het meest geschikt voor de gemiddelde boot.

Paraplu anker

Een paraplu anker vooral voor kleine bootjes:

poolanker

Een poolanker is eigenlijk geschikt voor alle boten van groot tot klein. Een poolanker heb je dus in super veel verschillende maten vandaar staan er nogal veel links. Dit is dan ook wel mijn favoriet en raad ik zeker aan neem even een kijkje:

Ankerbol

Vergeet trouwens niet dat je als je ankert een zwarte ankerbol in je mast moet hangen. Zo weten andere boten rondom dat je voor anker ligt en dat ze met een boog om je heen moeten varen.

Als je niet weet wat een ankerbol is klik dan hier om een ankerbol te bekijken.

Ankerlijn kiezen

Bij een goed anker hoort natuurlijk ook nog een geschikte ankerlijn. Een ankerlijn kiezen vinden mensen vaak ook nog wel een dingetje. Je hebt er ook hier erg veel van en dat maakt het soms niet zo gemakkelijk.

Ik ga beginnen met de soort lijn die je nodig hebt. Dat is namelijk een zinkende lijn. Een lijn van polyester is vaak erg geschikt als ankerlijn.

De lengte van je ankerlijn is ook erg belangrijk. Hier is alleen wel veel discussie over. Als je een ondiep meet hebt van 3 meter diep word er vaak gezegd dat je een ankerlijn van 3 keer de diepte moet gebruiken maar stel je zit tientallen meters diep op zee is dit zonde van het touw en geld gewoon overbodig.

Ze zeggen dan ook dat een ankerlijn van 1,5 tot 2 keer de diepte ook voldoende is. Bedenk voor jezelf even hoelang je ankerlijn dan ongeveer moet zijn een klein stukje korter of langer moet geen probleem zijn.

Er zijn echter nog een paar eisen voor een ankerlijn namelijk dat deze een beetje moet kunnen rekken en dat de ankerlijn met een gemiddeld mes moet kunnen worden doorgesneden. Hier hoef je je niet zo een zorgen over te maken. Een polyester ankerlijn zal namelijk gewoon prima zijn.

Naar mijn mening moet je altijd een zinkende lijn hebben. Een drijvende kan om je roer of schroef gaan zitten. En daar moet je geen zin in hebben.

Een voorbeeld van een goede ankerlijn:

Dit is een sterke ankerlijn met een oog van polyester. De ankerlijn is 20 meter lang en naar mijn mening de ideale ankerlijn voor niet al te diepe wateren.

Een ankerketting

Een ankerketting is eigenlijk gewoon een kettinkje die tussen het anker en de ankerlijn zit. Veel mensen gebruiken het maar weten eigenlijk niet waarom ze dat nodig hebben. Er zijn een paar redenen voor waarom het erg handig is. Door het gewicht kan het schokken dempen. Zelf denk ik dat dit niet het belangrijkste is.

Eigenlijk denk ik dat nog belangrijker is dat je anker beter ingraaft. Omdat je ketting op de bodem komt te liggen graaft je anker zich een stuk beter horizontaal in en zal deze beter en makkelijk houden. Ik denk dat dit de beste rede is dat je een ankerketting nodig hebt.

Je kunt losse ankerkettingen kopen. Je hebt dan dus nog een ankerlijn nodig. Wat ook veel mensen doen dat lekker makkelijk is is een ankerketting met ankerlijn in een kopen. Hier heb je het eerste stukje een ankerketting en daarna een normale ankerlijn.

Wil je meer tips en weten over varen bekijk dan hier de blogpagina!

2 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobiele versie afsluiten