Zelf je zeilboot reven: Waarom en hoe het moet!

zeil reven

Je zeilen reven. Misschien doe je het wel eens of misschien heb je er nog nooit van gehoord. Je zeilen reven is eigenlijk helemaal niet zo heel moeilijk. Toch moet je het wel even weten anders zal het je waarschijnlijk niet zo makkelijk lukken! Maar waarom is het nou eigenlijk nodig om je zeilen te reven?

Wat is je zeil reven?

Je zeil reven of een rif leggen is eigenlijk niet heel veel meer dan je zeiloppervlak kleiner maken. Misschien herken je het wel maar als er een dag harde wind staat kan het soms best lastig zijn om je zeil goed onder controle te houden. Een oplossing om dan toch relaxed te kunnen zeilen is om je zeil te reven.

Dit hoeft niet zo heel veel zijn. Een klein stukje kan echt al het verschil tussen te zwaar en prima te gaan. Je wilt het liefst natuurlijk nog wel genoeg zeil houden om lekker hard te kunnen varen.

Toch betekent het niet meteen dat je veel zachter gaat. Ik denk dat je beter en makkelijk zeilt als je een rif hebt dan als het veel te zwaar is en je daar alleen maar mee bezig bent. Dan gaat al je kracht en energie namelijk naar je zeil en ben je verder niet bezig met hoe je zeilt.

Je zult dan dus waarschijnlijk wat beter varen. Daardoor ga je dus niet meteen zachter.

Sommige boten varen ook beter als ze niet al te schuin etc. gaan. Soms maakt het niet heel veel meer uit hoe veel wind je vangt maar dan is het belangrijker om de wind die je vangt goed te gebruiken. Hier heb je dan waarschijnlijk meer aan.

Ik denk dat het daarom soms een stuk fijner kan zijn. Het is voor jezelf gewoon fijner omdat je minder kracht hoeft te zetten en je daardoor niet zoveel langzamer gaat. Ik denk dat je er niet zoveel aan verliest en dat het alleen maar beter gaat.

Hoe moet je dan je grootzeil reven?

Je zeil reven kan op meerdere manieren. Dat verschilt per boot en per zeil. Ik zal de meest voorkomende uitleggen.

Een manier is om je giek in het zeil te rollen en je zo makkelijk kan bepalen hoe groot je je zeil wilt rollen. Hiervoor heb je wel een speciaal lummelbeslag nodig. Ik kan mijn giek naar achter trekken en dan kan ik hem draaien. Dit doe ik dan een aantal slagen en uiteindelijk klik ik hem weer vast.

Dan zet ik mijn hoefijzer er weer goed op en dan kan ik er eigenlijk gelijk weer mee varen. Dit is echt in een paar minuten gedaan! Ik hoop dat het duidelijk is. Al sta je nu naast jou boot en kijk je en begrijp je er niks van moet je waarschijnlijk een ander zeil.

Een andere manier die ik zelf iets slordiger vind is om je zeil op te rollen door middel van touwtjes die aan je zeil hangen. Je laat je zeil zakken tot aan de touwtjes. (Als je een soort touwtjes in je zeil hebt hangen is deze manier geschikt voor jou)

Als je je zeil dan een stukje hebt laten zakken dan knoop je de touwtjes aan elkaar onder de giek vast. Je hebt je zeil door middel van de touwtjes gewoon een stukje naar beneden verplaatst. Ik hoop ook dat deze duidelijk is maar ik denk dat het wel een beetje voor zich spreekt.

Als het goed is kun je je grootschoot dan gewoon op dezelfde plek laten zitten en heb je hier geen problemen mee.

Verder kun je bij de meeste boten vaak je zeil gewoon een stukje laten zakken en het dan gewoon een klein beetje vast knopen. Let er wel even op dat je grootschoot niet in de knoop komt maar waarschijnlijk komt dit wel goed.

zeilen reven

Je fok reven.

Je kunt ook je fok reven. Dit word alleen wat minder gedaan. Toch denk ik dat het erg handig is omdat je grootzeil en je fok dan gelijk zijn. Je grootzeil zorgt er namelijk voor dat je gaat oploeven en met je fok doe je afvallen. Als dit ongelijk is kun je nog steeds gewoon varen alleen ben je het anders gewent. Dat word dan even oefenen.

Ook niet alle fokken kun je reven. Dit kan eigenlijk zover ik weet alleen met een rolfok. Dit gaat super makkelijk namelijk gewoon je fok een klein stukje inrollen. Als het goed is kun je dan gewoon verder zeilen op je fok.

Mocht je je fok gaan reven doe dan eerst even je grootzeil. Voor je fok is het namelijk een stuk makkelijker.

Waar moet je dan je grootzeil reven?

Je grootzeil reven kun je op verschillende plekken doen. Veiligheid is natuurlijk altijd belangrijk. Met deze tips kun je gemakkelijk je grootzeil reven zonder dat het onveilig of iets gaat worden.

Langs de wal reven is naar mijn mening het makkelijkst. Toch word dit maar weinig gedaan omdat je meestal geen goede plek hiervoor hebt. Ik zeil vaak op een plas met een kleinere zeilboot. Ik kan gemakkelijk een steiger vinden die aan de wind ligt of zelfs tegen de wind in.

Hier kan ik gemakkelijk lekker rustig het zeil een stukje laten zakken en reven. Meestal vaar ik ook maar met twee mensen en anders alleen. Vandaar dat het dan fijn is anders moet ik meerdere dingen tegelijk doen.

Ik begrijp dat het vaak niet zo handig is en zeker bij grotere boten je het op het water wilt doen. Hiervoor heb ik een paar tips.

Ten eerste ga aan de wind varen. Je kunt hier makkelijk je zeilen vieren en langzamer gaan varen als je dit zou willen. Dit is gewoon veiliger. Je wilt ook niet dat je grootzeil wind vangt als je je zeilen aan het reven bent. Bovendien wil je je zeil gewoon boven/in de boot hebben zodat je er goed bij kunt.

Daarna is handig als je goed op je fok gaat varen. Het is handig als iemand anders dit gaat doen en dat jezelf dan verder gaat met reven. Zo blijf je vaart houden en kun je ten alle tijden sturen, uitwijken etc. als je het goed doet kun je dus even doorvaren op alleen je grootzeil.

Laat daarna dus gewoon je zeil een stukje zakken en zet je rif.

Voor de veiligheid is het handig om nog even te checken of je zeil niet zomaar los kan gaan. Verder moet je loshangende lijnen weghalen. Hier kun je namelijk aan blijven haken of kan er iets vast komen te zitten. Dit is gewoon niet verstandig zorg dus even dat je zeil er mooi bij hangt.

Voor meer handige tips neem even een kijkje op onze blog pagina! Er staan verschillende blogs tussen. Vast wel een interessante voor jou! Klik hier om naar de blogpagina te gaan.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *